lördag 1 april 2017

Själv är inte ensam

 Jag är en social person som gärna snackar och umgås med vänner och bekanta och mer än gärna träffar nya personer. Men. Jag har också behov av ensamtid. Stunder när jag får vara själv med mig själv. Att gå en promenad varje dag är det skönaste jag vet. Ibland blir det en lång runda i trädgården, andra dagar bara en kort sväng ner till havet (åh vatten!) och hem igen.
 I min trädgård kan jag också ladda om. Jag går och pular lite, rycker ett ogräs, klipper ner några perenner eller bara njuter av de blommor som just slagit ut och förskönar min trädgård några dagar, veckor eller månader. När jag går där i min ensamhet hinner jag fundera på ditt och datt, men oftast tänker jag inte så mycket på att jag tänker utan hjärnan får ta sina egna vägar. Det är det allra bästa sättet att varva ner och få stressen ur kroppen och knoppen. Och jag känner mig aldrig ensam när jag är i trädgården, i skogen eller på stranden - där finns så mycket liv i form av växter, djur och känslor som kommer till mig från någonstans jag inte varit på - att det räcker långt.
Jag vet att ni är många som håller med mig om att det är trädgården och naturen som själen får tid att grönska, precis som jag skriver i min nya bok.

Är du nyfiken på att läsa mer om vad forskningen säger i ämnet eller om vad jag tänker och känner om de här frågorna så finns boken att köpa i din bokhandel, på nätet eller via min hemsida (jag signerar gärna!).
En skön och avkopplande helg önskar jag dig!
Eva

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Exakt så! Jag har också ett otroligt behov av ensam tid, helst i trädgården eller i naturen, för att stilla allt tankepladder. Ska införskaffa din bok! Kram från Nina i Jakobstad <3

fruens flora sa...

Hei.
Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten hagen min. Jeg sliter med kroniske smerter. Jeg kan bare gå ut i mitt univers, trenger ikke gjøre noen ting. Bare sitte rolig, kjenne dufter, og høre lyden av humler og veps. Bedre medesin finnes ikke. Ønsker deg en fin kveld.
Hilsen Hanne-Lise.